Du må være logget inn for å få tilgang til forum. Du kan gjøre det her
Forfatter
Melding
Anonymous User
25. september 2008 23:47:22
Hei folkens!!
grattis med ny baby Shanaz!! Takk for informasjon. Det er sååå interessant for oss yngre myastenikere. Tenkt på barn jeg også i fremtiden så all informasjon er bra!. Hei du Kitty!!! Jeg er tilbake etter operasjonen ja. tre små snitt på ca 2 cm hver under armen og en under brystet. Veldig fornøyd med resultatet. Han Dr Haavarstad var helt fantastisk. Kan anbefale dette til alle dere som ikke er blitt operert enda. Desverre er denne teknikken ikke så kjent så mange leger veit faktisk ikke om dette. ikke kirurgene heller. Blir ja bedre resultat en at de åpner rett på brystkassa. Du er kanskje heldig du Kitty som får sånne små arr men mine arr har en tendens til å bli veldig brune og rare. Men jeg er storfornøyd. venter bare på effekten av operasjonen. føler at jeg har blitt bedre. ingen forverring i allerfall. men er ikke helt sikker på om forbedringen er pga all medisinen eller mestinonen.Hva går du på av medisiner nå da kitty??? Har du greit å kutte ut mye av medisinene dine?
Hilsen Theresa
Anonymous User
30. september 2008 12:17:47
Hei igjen Liv.
Er det virklig mulig at Mestinon kan virke allerede etter 3 dager? Jeg spurte veterinæren om hunden min kunne få Mestinon istedefor Kortison og det fikk han. Da gikk det tre dager før han pustet roligere. Nå er det tredje dagen som han puster helt rolig. Det er så godt å se for det var absolutt set største problemet hans.
Ellers så fikk jeg vite at stoffskifte er på nedre grense men innenfor normalen og jeg ser på resultatene at jernlageret hans er for høyt men det har ikke vet. nevnt noe om.
Hilsen Nina
Anonymous User
30. september 2008 20:25:53
Hei Therasa jøss aldri hørt om å operere slik nei.! Sikkert mye bedre det. Jeg har fått problemer med arret mitt. er rødt å hovent. hadde håpet at de kunne skjært bort den tykke huden over,men det kunne de ikke enda. Må bruke noen "plaster" med silikon som er kjempe dyre!!! Må gå med det i et år å skitfe ofte. Vil koste meg 12.000 i året!!! Jeg går kun på 20mg mestinon om dagen!! Operasjonen forandret alt!! Men er konstant trøtt. Er det noen andre som opplever seg ekstremt trøtte selv etter operasjonen?? har ikke særlig andre symptomer. Men kan jo være noe helt annet. Kunne tenkt meg å vært på haukland og sjekka det opp.. Kunne tenkt meg å bli gravid så er veldig nysjerrig på hvordan det har vært med myastheni..! MvH Kitti
Anonymous User
01. oktober 2008 19:54:16
Hei Kitti=)
Ja jeg fikk beskjed av legen at babyen kan ha litt av mine antistoffer og at det går ut løpet av 2-3 uker,,men jeg har vært så heldig at min baby var frisk fra dag 1=) så det r skikklig deilig...
MVH Shanaz
Anonymous User
02. oktober 2008 19:33:49
Ja hørt det. Noen sier 2-3uker å andre sier noen dager. Men er jo ikke farlig å gjelder jo ikke alle unger. Kitti
Anonymous User
05. oktober 2008 20:09:10
Hei dere
Jeg ser dere er en gjeng som har holdt aktiviteten opp her en stund, fikk så lyst til å hive meg ut i samtalen. Det er bra å høre at det er godt så bra med operasjoner og fødsler. Jeg har hatt MG siden 2000 ble opperert i 2001, og har blitt 28 år gammel nå. Jeg husker at jeg hadde sterke symptomer etter operasjonen, men under et halvt år etter var de borte. Så da drev jeg å trena meg opp, mens jeg gikk kun på mestinon. Etter et år var jeg såppas et jeg glemte å ta mestinonen. Men jeg husker at mange kommenterte at jeg så trøtt ut, enkelte trodde jeg hadde festet. Det hjalp å trene seg opp. Selv om det ikke er så lett å motivere seg til det, men man må jo bare finne sin metode og ikke presse seg for hardt. Mvh Camilla
Anonymous User
05. oktober 2008 22:34:54
Velkommen Camilla!! Godt å se at vi blir flere her på forumet. Selv er jeg 27 og fikk diagnosen ett år siden. har blitt operert for 3 måneder siden og føler meg fin. men går desverre på både prednisolon og imurel og mestinon. han ikke fordra prednisolonen, nesten som å gå gjennom kvise puberteten igjen. håper jeg kan trappe den ned snart. hvor mye medisiner og hvor lenge gikk du på medisiner etter operasjonen camilla? ellers har jeg begynt å trene igjen jippiiii!!! føler meg i full form. Theresa
Anonymous User
07. oktober 2008 15:59:09
Hei igjen. Når det gjelder nettmøte den 14.oktober vil de bli tre personer fra NAV som vil svare på spørsmål fra dere.Så det er bare å komme med spørsmål.Ha en fortsatt fin kveld.Mvh.Odd Gunnar
Anonymous User
08. oktober 2008 18:21:47
Takk Theresa!!
Det er veldig bra med et slikt forum, men det er nok en stor terskel å gå over for å være med. Det er bare det å komme igang. Med meg så går det veldig opp og ned. Jeg brukte kun Mestinon etter oprasjonen hvor symptomene var gangske ille fram til et halvt år så forsvant de litt etterhvert. Det vil si at jeg orket alt jeg hadde lyst til, men ble av og til litt sliten og ofte trøtt, fikk ikke alltid til å smile og sånn. Så ble jeg dårlig igjen etter tre år og måtte gå på Prednisolon og Imurell, men nå er jeg Bakc in Buisnes. Hvar du veldig svak føre opperasjonen? Jeg synes det er så vanskelig å være bevist på symptomene, det går liksom så lang tid før jeg oppdager et jeg er symptom fri eller motsatt. Er det egentlig noen som har kontroll på det? Camilla
Anonymous User
08. oktober 2008 23:54:52
Hei Camilla!!
Ja skal si det er vanskelig å akseptere diagnosen sin. spesielt i vår aldre der man liksom skal være så aktiv og frisk. Men det kunne vært værre og heldigvis har vi medisiner mot dette. Av det jeg har erfart og som lege selv så må jeg nok desverre si at Mg pasientene veit like mye eller mer enn legene. det er slik en sjelden og uspesifikk sykdom at det er helt umulig å kategorisere. det varierer så mye fra ett menneske til annen. Tror nok du veit best hva som skjer med deg selv. Det er desverre slikt at det er skikkelig vanskelig å si om det er medisinene som har gjort en frisk eller operasjonen. Jeg ble operert i juni og går nå på både imurel og prednisolon og mestinon. føler meg i topp form og gjør alt det jeg vil uten store trøttheter. Var på yoga idag men vanskelig å si om det er medisinene eller operasjonen som har hjulpet. det er også vanskelig å si om en begynner å bli symptomfri eller ei. for min del så tenker jeg å gå på disse medisinene litt til og deretter prøve så smått å kutte dem ut. hvis jeg fortsatt har llike mye energi så veit jeg at jeg er i bedringens vei. så alt handler litt om å prøve seg frem. jeg merker veldig fort feks tidligere når jeg glemte en mestinon dose. idag tok jeg bare morgen dosen og varte hele dagen. betyr vel at jeg går bedringens vei i møte tror jeg. så en må bare prøve seg frem. før operasjonen merket jeg at jeg ble gradvis verre selv med mestinon. trøtthet, muskelsvakhet. sluttet å jobbe. noe svekkelse av ansiktsmuskler. mye verre enn det jeg er nå. Men jeg har lært av alt dette og funnet ut at hodet teller like mye som medisin. har du et åpent sinn og ser det positive i alt så blir sykdommen lettere å bære og trøttheten mindre. Se heller mulighetene i alt enn begrensningene.
håper det hjelper
Theresa
Anonymous User
09. oktober 2008 19:21:40
Det er bare så sant, Theresa! Jeg kan tenke meg, med at du har en slik holdning er du en dyktig lege. Det var en lege som sa til meg en gang: "Vi kan hjelpe deg med å bli bedre med medisiner, Camilla, men det er opp til deg om det skal fungere og at du blir symptomfri." Det er min erfaring at medisinene skal hjelpe deg på vei, til du orker å klare resten selv. Jeg ser på sykdom som en nyttig læring, noe som gjør at jeg har fått en stor verdifull kompetanse på livet. Det gjør at jeg har blitt bedre menneskekjenner og bedre lærer (tror jeg selv da). Så stikkordet er motivasjon, men den er vanskelig å finne når man er så svak, så medisinene må hjelpe deg å finne den…. Det er mine tanker og erfaringer. Camilla.
Anonymous User
12. oktober 2008 18:49:10
hei Theresa og Camilla! Velkommen Camilla
Jeg er bare 19 år. var 18 når jeg fikk diagnosen. Tok det sjokkerende bra. Har i grunn ikke sett mørkt på det. Er flaks å uflaks med Myastheni. Vi er heldige som kan gå på medisiner! Opererte 17 des 07. Har blitt veldig bra etterpå,men merker litt forandring igjen nå. Er veldig trøtt å kan få symptomer som svakhet i ansiktet. Har gått lenge uten å kunne jobbe,så har sett mørkt på framtiden en stund. Men nå går jeg på attføring å skal begynne å jobbe på psykiatrisk etter nyttår, Inntil det skal jeg jobbe på dyrepensjonat Begynner i morgen! Gleder meg! Savner å jobbe. Jeg kunne aldri vært foruten diagnosen å operasjonen! Har vært en kjempe lærdom!! Spennende. MvH Kitti noen med Myastheni i telemark??
Anonymous User
16. oktober 2008 10:54:21
Hei igjen.Først en hjertelig takk til di som var med å stille spørsmål til NAV på nettmøtet som ble holdt 14.10.Der var mange gode spørsmål og svar.Er det noe annet en bør ta opp på neste nettmøte? Kom med forslag.Ha en fortsatt fin dag.Mvh.Odd Gunnar
Anonymous User
25. oktober 2008 15:55:08
Hei igjen.Hvor er di som har MG? Det ble "plutselig" slutt på innleggene fra dereSå kom på banen igjen.Ikke minst ddere mennsom har sykdommen..Ellers så har jeg fått en del krampe i benene og hendene.Og da spesielt venstre håndledd.Di holder på ikke lenge,men er ubehagelige.Hva dette skyldes vet jeg ikke.Ha en fortsatt fin helg.Mvh.Odd Gunnar...
Anonymous User
30. oktober 2008 17:57:04
Jeg er på banen innne imellom jeg, takk for velkomsten Kitty. Jeg driver med skifting av jobb og organisering av flytting og div. Jeg har erfaring med mye kramper da jeg gikk på pednisolon, det ga seg når jeg sluttet med medisinene. Camilla
Anonymous User
31. oktober 2008 10:11:23
Hei! Jeg er en jente på 23 år som etter mange års sykdom endelig har fått diagnosen MG, og skal opereres neste uke med kikhull. Jeg går på Mestion, Prednisolon og Imurel. Jeg har fått beskjed om at jeg må regne med å fortsette på Prednisolon og Imurel i ett år etter operasjonen. Jeg ville gjerne komme med et tips for de som sliter med dobbelsyn. Før jeg ble diasgnostisert trodde de dobbeltsynet mitt skyldtes samsynet. Jeg har fått briller for dette, som også etter påbegynt medikamentel behandling, hjelper. I tillegg kjøpte jeg av optiker en såkalt "Brock String", som altså er en tråd med kuler på til å øve opp øyenmusklaturene. Dette hjalp meg å holde øynene "i sjakk". Den kostet vel rundt en 100kr. LM
Anonymous User
17. november 2008 23:18:49
Hei LM.
Du lurte på om det var noen med erfaring om dobbelsyn. Jeg har hatt MG siden mai 2005. Våkna 18 . mai med dobbeltsyn og gikk via øyenlege og nevrolog og ble diagnostisert til å ha fått en hjerneskade.Ble trøsta med at om ett år, ville jeg ha vennet meg til dobbeltsynet og kunne leve med det. Det ville bli en gradvis bedring. Dette stemte ikke, og klarte via legevenner å komme til et skjeleteam ved St.Olavs Hospital, Der ble det gitt diagnosen Mg, noe som senere også ble bekreftet etter ytterligere undersøkelser ved UNN. Ble så satt på Mestinon og prøvde med forskjellig dosering, men skjelte like mye sjøl om det hengende øyelokket mitt ble mindre synlig. Leste på nett om professor Nils Erik Gilhus sin utredning om MG, og ved direkte kontakt med han, fikk jeg møte han, og han satte meg på Prednisolon og Imurell. Toff kur, men etter 4 mnd våkna jeg en morra og ikke skjelte.. Går nå på 100mg Imurell og har vært symtomfri siden oktober 06. I mitt tilfelle ble jeg symtomfri bare ved hjelp am medikament. Går til regemessig kontroll både hos øyenlege og nevrolog.
Med mg-hilsen vili
Anonymous User
20. november 2008 14:43:58
Hei. MIn sønn på seks år blir undersøkt for å finne ut om han har MG. Han har fått påvist økt mengde av antistoffer, var i CT denne uka og skal ta EMG i morgen. Noen som har erfaring med barn som har sykdommen? Det startet med at det ene øyelokket begynte å henge "over natta". Siden flyttet det over til det andre øyet. Jeg bekymrer meg for fremtiden hans, da alt er usikkert og jeg ikke kjenner noen som har MG eller har hørt om det. Nå har jeg lest alt jeg kommer over om sykdommen og ser at alle har ulike opplevelser, men også noen fellestegn. Andre barn som har sykdommen? Bekymret mor
Anonymous User
20. november 2008 21:48:55
Til Bekymret mor. Nei har ikke hørt om noen så unge,men er vel ikke umulig. Skjønner at du er bekymret,men det er en diagnose man får behandling for! Mange sier til og med at de har blitt helt friske og er symptomfrie! Framtida hans er ikke mørk fordi om han får diagnosen Myastheni. Men spør masse og vær nysjerrig! Alt føles tryggere når man har mer kunnskap! Lykke til! Gi gjerne en lyd fra deg når du vet noe mer Haukland sykehus i Bergen er vel det sykehuset som har mest greie på Myastheni,Går ann å ringe dit å høre om erfaringen dems ang barn og myastheni. Husk fritt sykehusvalg i Norge! Jeg angrer for at jeg ikke bad om å komme til Haukland. Hadde vært spennende. MvH Kitti
Anonymous User
22. november 2008 11:36:59
Takk for støtte, Kitty. Har fått svar på CT; tymuskjertelen var ikke forstørret. Blir henvist videre til Rikshospitalet, da sykehuset min sønn har vært på ikke har noen erfaring med myastenia gravis og heller ikke finner mer. De tror likevel fortsatt at han har sykdommen. Er glad de henviser oss videre, da det har gått noen måneder nå. Dersom noen har hørt om andre barn som har sykdommen, er jeg glad for svar. Bekymret, men også optimistisk mor