Jernbanens assistansetjeneste fra 2012

Fra 2.1.2012 overtar Jernbaneverket ansvaret for kontakten med personer som har behov for assistanse knyttet til reiser med tog.

Tidligere ble denne tjenesten utført av NSB og Flytoget, mens formidling av tjenesten nå foretas av Jernbaneverkets kundesenter.

- De som har vært vant til å bestille assistanse direkte fra NSB på for eksempel Oslo S, kan ikke gjøre dette lenger, men må bruke det nye telefonnummeret eller bestille assistanse elektronisk. For å være sikre på å få assistanse, må bestillingen utføres 24 timer før reisen skal skje, sier rådgiver i FFO Berit Therese Larsen på ffo.no.

 

Fra 2. januar 2012 vil alle bestillinger av assistansetjeneste håndteres av Jernbaneverket.

Tjenesten kan fra denne dato bestilles fra et elektronisk bestillingsskjema , e-post eller på telefon til Jernbaneverkets kundesenter (477 70 098) i tidsrommet fra klokka 08.00 til klokka 17.00 mandag-fredag, og lørdager og søndager fra klokka 09.00 til klokka 15.00.

Det er fortsatt mulig å kontakte NSB kundesenter og bestille assistansetjeneste sammen med togbilletten som tidligere. Flytogets kundesenter vil også formidle assistansebestillinger til Jernbaneverket.

Informasjon får du ved å sende kodeord Assistanse til 26112

Ved epost-bestilling må det opplyses om

  • Navn
  • Telefonnummer
  • Assistansebehov
  • Avreisestasjon og ønsket møtested på stasjonen
  • Ankomstasjon
  • Tidspunkt for avreise og ankomst
  • Eventuelt andre opplysninger

Dersom du bruker rullestol, ber vi deg oppgi vekt og størrelse, om rullestolen kan legges sammen (rullestoler som tas med i tog kan ikke være større enn 70cm x 120 cm).

Anbefalt oppmøtetid er 30 minutter før ordinær avgangstid. Billett må bestilles hos togselskapene.

Følgende stasjoner har tilbud om assistansetjeneste pr. 2.1.2012:

  • Oslo S
  • Gardermoen (assistansen omfatter både togstasjon og flyterminal)
  • Trondheim
  • Bergen

Utfyllende informasjon om assistansetjenesten