Funksjonshemmede fratas hjelpemidler

Flere spesialsykler for funksjonshemmede blir nå regnet som motorkjøretøy og kuttes av NAV. Dermed får mange brukere svært begrenset bevegelsesfrihet. NHF mener reglene er helt uforståelige.

Bergens Tidende fortalte 7. november om Kjell Åge Bertelsen, som etter flere måneders venting fikk vite at sykkelfronten, som han først hadde fått innvilget, var å regne som moped. Dermed kunne han ikke få den likevel.

En sykkelfront er en etthjulssykkel med såkalt starthjelp til å feste foran på manuell rullestol, som får rullestolen i gang. Denne starthjelpen er for enkelte helt nødvendig for å komme seg rundt utendørs.

Klassifiseres som moped

Bertelsen fikk innvilget sin søknad i slutten av august, og ventet i flere måneder på å få sykkelfronten levert. Så kom kontrabeskjeden. Statens vegvesen har bestemt at denne løsningen skal klassifiseres som moped. Det opprinnelige vedtaket ble omgjort av Nav, og Bertelsen ble nektet sykkelfronten han søkte om.

Les hele saken i Bergens Tidende.

Etter Norges Handikapforbunds opplysninger, gjelder reglene i slike tilfeller alle sykler med starthjelp, som gir en selvstendig framdrift for å komme i gang. Starthjelpen i seg selv gir en maksfart på 6 km/t. Og både NAV og Statens vegvesen mener altså at slike sykler skal klassifiseres som motorvogn (moped).

Rammer dem som trenger det mest

De som trenger denne formen for starthjelp, er blant annet folk med svekket muskulatur.

Norges Handikapforbund reagerer på en regelfortolkning som rammer de som trenger hjelpemidlene aller mest. Arne Lein, forbundslederen i NHF, mener begrunnelsen for dette er uforståelig, og at det bør gjøres unntak fra disse reglene for de som trenger slike hjelpemidler.

- Dette er ikke et motorisert kjøretøy. Det er en hjelp til dem med svak benkraft, slik at de kan komme seg i gang og opp bakker. Jeg syns det er veldig, veldig rart at Statens vegvesen klassifiserer dette som et motorisert kjøretøy, sa han da han ble intervjuet av Bergens Tidende i sakens anledning.

Flere hjelpemidler kuttes

Nå mener han det er viktig at Nav og Veivesenet rydder opp, slik at folk kan få de hjelpemidlene de trenger. Signalene fra Nav er imidlertid at flere hjelpemidler av denne typen skal kuttes fra sortimentet. Dette vil få store konsekvenser for bevegelsesfriheten til veldig mange barn, unge og voksne som trenger disse hjelpemidlene.

Kilde: Norges handikapforbund